Епіграф:

Епіграф:

Уроки доброти Петренко В. Г.

Петренко Вікторія Григорівна, 3 клас, урок Доброти


Тема: Твори добро на всій землі

Мета: ознайомити з поняттям «добро»; розширювати поняття дітей про доброту і красу людської душі, спираючись на твори Василя Олександровича Сухомлинського; розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні судження; розвивати уявлення про добро і зло, уміння творити добро у повсякденному житті; виховувати бажання бути добрими, чуйними, відповідальними, доброзичливими, милосердними.

Обладнання: смайлики, дерева «добро» і «зло», твори                 В.О. Сухомлинського, конверти з розрізаними на частини прислів’ями, малюнок серця. 

Хід уроку

І Організаційний момент
-  Усміхнемось всі навколо:
  Небу, сонцю, квітам, людям.
  І тоді обов’язково день для нас привітним буде.

ІІ Актуалізація опорних знань
Вступне слово вчителя.
Дорогі діти! Дорогі гості! Сьогодні ми зібралися на незвичайний урок, предмет обговорення якого не має терміну давності. Це те, що ніколи не вийде з життя людей. Всі хочуть його отримувати. Але не всі можуть його робити. 
2. Відгадування анаграми і ребуса. 
Від ваших посмішок у нашому класі виросло два дерева (малюнки на дошці). Прочитаємо написи на них. (1 дерево – анаграма: зло; 2 дерево – ребус: добро)

3.– Що вибираєте ви, добро чи зло?
Зло                                                                            Добро
(Діти вибирають і помічають клейкими листочками.)

ІІІ Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Ви вибрали добро. Отже, говорити ми сьогодні будемо про добро. Прочитайте тему уроку «Твори добро на всій землі». І перші два слова – «Твори добро» - повинні стати девізом життя. Тому ми з вами будемо розкривати велику таємницю природи Добра. Будемо вчитися, як вибирати між добром і злом.
ІV Робота над темою уроку
Довідкове бюро (- Що означають слова «добро» і  «зло»).
Добро – усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям;
- добра, корисна справа, дія, вчинок.
Зло – що-небудь погане, недобре;
- нещастя, лихо, горе;
- почуття роздратування, гніву, досади, розлюченості.
- Що таке доброта? Доброта – це людська риса, здатність людини творити добро іншим. Добра людина схожа на ясне сонечко, тому, що вона всіх вміє зігріти своєю любов’ю, турботою, ласкою, щирістю та щедрістю. І щоб жилось усім нам добре, у мирі і в злагоді, спокійно і затишно, необхідно щохвилини, щоденно творити добро. Та, власне, людина для того і приходить у світ, щоб творити добро.

2. Робота в групах (На творах Сухомлинського наводять приклади вияву доброти). – Мудрий учитель писав для дітей чудові твори: коротенькі, повчальні і дуже змістовні. Його любов до дітей була такою великою, як сонце. Твори допоможуть зрозуміти вам найбільшу мудрість – людина приходить у цей сонячний світ для добра. Творити повсякчас добро для інших – це велике покликання людини.
В.О. Сухомлинський «З малих років учись жити так, щоб тобі було добре, приємно, коли робиш добре для людей, і неприємно, коли зробив щось погане, негідне».
І гр. «Чи винен м’яч»(Поважати старість).
ІІ гр. «Іванова хата горить»(Не бути байдужим до чужого горя).
ІІІ гр. «Важко бути людиною»(Бути вдячними).
ІV гр. «Ластівка з перебитим крилом»(Любов до тварин).  
V гр. «Наш тато одужав»(Уміти радіти чужому щастю).   
VІ гр. «Сьома дочка»(Краще красиві справи, ніж красиві слова).

3. Літературне лото «З якої це казки?».
- Вчитися доброті допомагають і казки.

Він звірят усіх лікує, 
Від халепи їх рятує, 
І зайчат, і мавпенят, 
Бегемотів і тигрят, 
Вилікує він за мить 
Все, що в звіра заболить, 
Наш добрий лікар… (Айболить)
- Про кого йде мова? Яку добру справу виконував лікар Айболить?

Сидить півник на печі, 
Їсть смачненькі калачі, 
Тут лисичка прибігає, 
Півника мерщій хапає. 
Біжить котик рятувати, 
В лиса півника забрати. («Котик і півник»)
- Хто і яке добре діло виконав у цій казці?

Вигнав дід козу із хати, 
Та й пішла вона блукати, 
В зайця хату відібрала. 
Всі козу ту виганяли. 
Рак козуню ущипнув – 
Зайцю хатку повернув. («Коза-дереза»)
- Хто допоміг зайчику повернути свою хатину? Яким він був?

Виріс цей хлопчина 
З маленької деревини. 
У печі зміючку спік, 
Сам на дерево утік. 
Його гусятко врятувало – 
На крилечка свої узяло. 
Принесло до тата й мами, 
Частувалось пирогами. («Івасик-Телесик») 
- Хто в цій казці зробив добрий вчинок?

4. Складання павутинки «Добрі і вчинки».
«Стався до інших так, як би ти хотів, щоб відносились до тебе» - це твердження називають золотим правилом моралі. воно є ключем до того, як вибирати між добром і злом. Давайте складемо павутинку «Добрі вчинки».(Діти називають добрі справи)

Поважати інших, особливо старших і слабших від себе.
Слухати маму, тата, бабусю.
Не сміятися над каліками.
Любити і берегти природу, тварин.
Не проходити байдуже коло людської біди, горя, розпачу.
Не залишати тварин у біді.
Любити природу і все живе. Бережливо ставитись до краси.
Уміти не тільки поспівчувати у горі, а й порадіти чужому успіху.

5. Технологія «Мікрофон».
А чи можна доторкнутись до добра?
Чи можна покуштувати?
Чи можна понюхати?
Як же зрозуміти, що це – Добро?

6. Слухання оповідання В.О.Сухомлинського «А серце тобі нічого не підказало». 
– Отже, добро можна відчути лише серцем, душею. «Лише серце добре бачить. Найголовнішого не побачиш очима». – говорив мудрий письменник А.Екзюпері.

Добро – духовна категорія. Його не можна торкнутися, понюхати, посмакувати. Добро можна тільки відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення, це готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє нас любити, радіти, співчувати.

7. Читання по рунах. 
- Розшифруйте запис.


Ключ: -ж 
-п

(Добро все переможе)

8. Гра «За - проти»
Якщо ти добра людина, то повинен …
(Учні сигналізують смайликами, якщо погоджуються)
Допомагати мамі по господарству.
Робити комусь зле, якщо ніхто не бачить.
Берегти рідну природу та охороняти її.
Шанувати працю інших людей.
Вихваляти самого себе.
Допомогати друзям у біді.
Насміхатися з чужих помилок.
Вміти прощати, просити вибачення.
Любити своїх рідних.
Поважати старших.
Захищати слабкого.
Ображати інших.
Галасувати там, де інші працюють, відпочивають.
Добре вчитись,бути стриманим і вихованим. 
Спати на уроках. 

9. Серед слів знайти, які символізують добро, а які зло.
Які слова притягуються до слова «добро», а які – до слова «зло»? Кожне з слів розвісити на відповідне дерево.
(Допомога, співчуття, уважність, байдужість, вдячність, жадібність, чуйність, ласка, любов, злість, заздрість, турбота, ввічливість, ненависть, брехливість. Справедливість.) 

10. Гра «Склади прислів’я». 
Робота в парах (на партах в конвертах розрізані на частини прислів’я) .

Доброму слову ціни немає.
Правду кажи та добро роби.
Доброму скрізь добре.
У людини є серце, і там живе добро.
Краще добро робити, ніж гарно говорити.
У кого є злість, той своє серце їсть.
Не все добре, що солодке.
Все зле – все немудре.
Хто сам не знав зла, не вміє шанувати добро.
Усе добре переймай, а лихого уникай.
Не одяг красить людину, а добрі діла.

11. Аналіз якостей характеру учнів.
- Напишіть на сердечку з паперу, що є у ваших серцях доброго, що ви хотіли б завжди мати, плекати й примножувати. Ми помістимо ці записи у велике серце й будемо зберігати.(Учні виконують завдання).
- Відтепер у ваших сердечках житиме тільки добро, і ви виростатимете добрими людьми. 

V Підсумок уроку
- Ну, що ж, закінчується наш урок. Але життя продовжується. І я хочу, щоб девізом вашого життя були слова Шалви Амонашвілі. Давайте прочитаємо їх разом.

«Незалежно від того, чекають від тебе добро чи не чекають -
Твори добро.
Незалежно від того, помітять твоє добро чи не помітять - 
Твори добро.
 Незалежно від того, приймають твоє добро чи відкидають - 
Твори добро.
 Незалежно від того, чим будуть платити тобі за добро: добром чи злом -
Твори добро.
Твори добро і ні у кого не питай дозволу, бо ніхто не може бути володарем твого добра.»

- А коли робити добрі справи, вам підкажуть ваші маленькі сердечка. 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Огир Т. Ю., заступник директора з НВР Реалізуємо педагогіку гуманізму          Видатний педагог-гуманіст В.О.Сухомлинський був гли...