Епіграф:

Епіграф:

Уроки доброти Каплун Л. А.

Каплун Людмила Анатоліївна, 3 клас, урок Доброти

Тема: Дивись не забудь, людиною будь!

Мета: учити учнів проявляти доброту, співчуття, турботу про інших; створити в учнів уявлення про морально-етичний зміст їхніх стосунків з людьми похилого віку; розвивати почуття відповідальності за свої вчинки; виховувати людяність, чесність, милосердя, віру в силу добра.
Одладнання: збірники художніх творів В.Сухомлинського, В.Осєєвої, українських народних казок; плакати з висловами відомих людей про добро; паперове дерево-модель, листочки і квіти.
Хід уроку
І Організація класу. Емоційне налаштування учнів
Врятує світ краса -
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла - людина вже не та…
Тож,люди на землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра. 

ІІ Повідомлення теми
- Сьогодні на уроці позакласного читання ми поговоримо про добро, добре серце, добрі справи, про зло, про байдужість. Спробуємо з’ясувати , якою має бути справжня людина: доброю чи злою,жорстокою чи милосердною. А допоможуть нам відповісти на наші запитання герої творів В.Сухомлинського, В.Осєєвої, українських народних казок.  Будемо продовжувати вчитися висловлювати свої думки , працювати в групах.
 А може, ви ще маленькі й не треба вам про це говорити? Чи вам може добре і без добра?                                                                                                               
З’ясуємо, що таке добро.
ІІІ Актуалізація опорних знань.
1) Технологія «Асоціативний кущ». Робота в групах.
- З чим у вас асоціюється слово « добро»?
(Обговорення. Вчитель на дошці записує асоціативній кущ) 
---------------------------------------------------------------------------------------------------       
 світло                мама           щастя               краса        щирість         чистота

подарунок        сонечко                ДОБРОТА                    любов          радість

підтримка          вдячність                   співчуття        допомога
                               спокій                                               милосердя
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Учень :
Сказав мудрець:
-Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізняв і мавпи й звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.

2) Здавна люди на землі цінували праведне життя – життя чесне, щире, відкрите. Треба утримуватися від поганих вчинків, лихих намірів.
Зло, як відомо, довго не забувається і породжує зло. А от добро помножує добро. Не давайте злу перебороти добро.
Щоб люди вас поважали, приязно ставилися до вас, ніколи не забувайте  і завжди дотримуйтеся золотого правила вихованості: «Ставтеся до людей так, як би ви хотіли, щоб люди ставилися до вас».
  Девізом нашого уроку будуть такі слова:
Людина починається з добра,
Із ласки і великої любові…
3) Робота в групах.
- Уяви, що доброта – це наука, в якої є свої закони. Придумайте по одному  закону.
(Наприклад: - Хочеш мати друзів, шукай в людях добро.
                     - Роби добрі справи, не чекаючи подяки та інш. )
1) Передбачення.
-         Отже, до всіх людей треба ставитись з добром. Але є особлива категорія  людей. Хто це? Допоможуть дати правильну відповідь загадки :



Ще голубонька рідненька –
Добра, мила і старенька.
Я ніколи не журюся,
Бо у мене є … (бабуся)
Сивий, мудрий і поважний.
Заклопотаний, відважний.
Всього я в житті навчусь,
Бо зі мною мій … (дідусь)


2) Бесіда.
- Як ще називають дідусів і бабусь ? (старенькі, люди похилого віку)
- Чому це особлива категорія людей ?

3) Діаграма Венна: знайди спільне і відмінне між категоріями «діти» і «люди похилого віку».
- Що стареньким необхідно, щоб бути щасливими?
ІV Робота над темою уроку
1. Обговорення прочитаних творів.
1). Виразне читання вголос учнями 1 групи оповідання  В.Сухомлинського «Чому дідусь такий добрий сьогодні».
-  Чому Андрійко не хотів злазити з дерева?
-  За що дідусь пригорнув і поцілував Андрійка?
-  Допоможіть хлопчикові зрозуміти, чому дідусь такий добрий сьогодні.
2) Виразне читання вголос учнями 2 групи оповідання  В.Сухомлинського «Бабусин борщ».  
- Чому Ніна і її сестричка не сказали бабусі, що борщ пересолений?
-  Чому дівчатка виїли весь солоний борщ і ще попросили?
3) Виразне читання вголос учнями 3 групи оповідання  В.Сухомлинського «Тихо, бабуся відпочиває»
-  Чому бабуся плакала уві сні? 
Висновок:
- Що об’єднує ці оповідання?
- Чи можна стверджувати, що Андрійко, сестрички, Галинка мають добре серце? Чому?
4) Інсценізація оповідання В. Сухомлинського «Іменинний обід».
У Ніни велика сім'я: мати, батько, два брати, дві сестри й бабуся.
Ніна найменша: їй восьмий рік. Бабуся - найстарша: їй вісімдесят два роки. У бабусі тремтять руки. Несе ложку бабуся - ложка дрижить, крапельки падають на стіл.
Скоро у Ніни день народження. Мама сказала, що на її іменини у них буде святковий обід. На обід Ніна нехай запросить подруг.
Ось і настав цей день. Мама накриває стіл білою скатертиною. Ніна подумала: це і бабуся за стіл сяде. А в неї ж руки тремтять.
Ніна тихенько сказала мамі:
-Мамо, хай бабуся сьогодні за стіл не сідає.
- Чому? - здивувалась мама.
- В неї руки тремтять. Крапає на стіл.
Мама зблідла.
Не сказавши жодного слова, вона зняла зі столу білу скатертину і сховала її в шафу.
Довго сиділа мовчки, потім сказала:
-У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: будь справжньою людиною.
Бесіда з класом.
- Чому Ніна не хотіла, щоб її бабуся була за святковим столом? 
-  Чому іменинний обід не відбувся?
-  Що мама побажала доньці у день її народження?
-  Чи має, на вашу думку, Ніна добре серце?
 - Чи може Ніна змінитись ?
Інтерв’ю.
- Уявіть, що  у вас є можливість звернутись до Ніни. Що б ви їй побажали?
2. Методика «Речення з відкритим кінцем».
Виберіть початок речення і закінчіть його.
·       Бабуся мене навчила …
·       Дідусь мене навчив …
·       Бабуся вдома …
·       Дідусь вдома …
·       Я вдячний дідусеві …
·       Я вдячна бабусі …

3. Гра «Відгадай».
         Вдома діти підготували малюнок, де зобразили якийсь епізод з їхнього життя, коли їм знадобилося те, чого навчили їх дідусі та бабусі. За малюнками своїх товаришів діти здогадуються, чого  дідусі та бабусі навчили їхніх друзів.
4. Дерево Поваги.
Діти на листочках записують усе, за що вони поважають своїх бабусь і дідусів. Зачитують і кріплять до дерева.
2)А на квіточці записують, яку добру справу зробили самі, і кріплять до дерева.
5. Бесіда за змістом української народної казки «Батьківські поради».
- Які поради дав батько?
- Як їх треба тлумачити?
- Чи можна ці поради назвати мудрими?
- Чому батько зміг дати такі мудрі поради?
-  Згадайте якісь мудрі поради своїх бабусь та дідусів.
6. Інсценізація оповідання В.Осєєвої «Просто бабуся».
- Чого навчає цей твір?
-  В.О.Сухомлинському належать слова; які є провідною думкою  цього оповідання і  сьогоднішнього уроку: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше треба для того, щоб залишатись людиною тоді, коли тебе ніхто не бачить».
-         Як ви розумієте цей вислів?
9. Бесіда.
- Добра людина завжди прийде на допомогу іншому.
-         Чи приходилось вам надавати допомогу людям?
-         Чи вимагали ви плату за допомогу? Якщо ні, тоді яка це допомога?
-         Чи важливо отримати допомогу саме тоді, коли людина цього дуже потребує? Яка це допомога?
-         У житті треба не тільки чекати добрих вчинків від інших, а й віддавати тепло своєї душі людям, що нас оточують. Адже, людина живе для того, щоб творити добро, щоб допомагати один одному. І допомога має бути своєчасною, щирою, безкорисливою.
На квіточці діти записують, яку добру справу зробили самі, і кріплять до дерева Поваги.
-         Сьогдні наше дерево не тільки розпустило листочки, а й зацвіло. Це значить, що кожен з вас має добре серце і чисту душу. Хай же на вашому життєвому шляху трапляються тільки добрі люди.


VІ Підсумок уроку
1)Із слів «розсипанки» складіть вислів:


тобі.

добре

                        буде

роби,


Добре

й
 


Добре роби, буде добре й тобі.
2) «Коло Друзів»


-         Запрошую вас у коло Друзів. Спробуємо і ми один одному сказати добре слово, ласкаве слово, привітне слово.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Огир Т. Ю., заступник директора з НВР Реалізуємо педагогіку гуманізму          Видатний педагог-гуманіст В.О.Сухомлинський був гли...