Епіграф:

Епіграф:

Уроки доброти Москаленко А. Р.

Москаленко Алла Романівна, 3 клас, урок Доброти


Тема: Подорож в країну Добра і Ввічливості

Мета: розширити знання школярів про слова ввічливості, «добрі» слова та їх застосування в життєвих ситуаціях; розвивати у дітей здібності аналізувати свої дії; виховувати почуття ввічливості, доброти, взаєморозуміння.

                                                           Хід уроку

І Організаційний момент
Гра «Гостинні квіти»
У грі бере участь 2 команди. Перше команда тримає в руках малюнки квітів, друга – малюнки комах. Під музику «комахи» та «квіти» весело танцюють. Несподівано музика обривається, всі діти завмирають. Вчитель віддає команду «комахам»: «Збирається дощ!». «Комахи» підлітають до «квітів» і беруть їх за руки. Потім кожна пара складає діалог. «Квітка» повинна сказати «комашці» кілька гостинних фраз(наприклад: «Добрий день! Я рада, що ти завітала саме до мене! Я заховаю тебе від дощу, нагодую солодким нектаром» тощо). «Комаха» повинна подякувати за гостинність.

ІІ Актуалізація опорних знань
Бесіда
• Чи подобається вам запрошувати у свій дім друзів;
• До яких людей ви любите ходити в гості?
• Яка це добра і ввічлива людина?

ІІІ Оголошення теми та мети уроку
Вступне слово вчителя.
Діти, сьогодні ми з вами поговоримо про такі людські якості, як доброта і ввічливість, адже вони завжди поруч, їх розділити неможна.
Щоб краще запам’ятати слова доброти і ввічливості, а також ситуації, в яких необхідно вживати те, або інше слово, давайте уявимо собі, що ми вирушаємо в подорож. (дітям роздаються квитки, ціна квитка – добре слово). Ви любите подорожувати? Ось ми і відвідаємо сьогодні з вами незвичайну країну – країну Доброти. 

ІV Усвідомлення змісту навчального матеріалу
1. Погляньте – перед вами карта країни Доброти.
Прочитайте, які незвичайні зупинки чекають на вас сьогодні:
     •    Народ скаже – як зав’яже;
     •   Якщо ти ввічливий;
     •   В гостях у Буратіно;
     •  Наш маленький театр;
На кожній зупинці на вас чекають цікаві пригоді і навіть випробування.
 - Увага! Потяг вирушає у подорож із піснею про добро (1 куплет пісні) і прибуває  на першу станцію : «Народ скаже – як зав’яже»
• Наш український народ завжди до доброти ставився по-особливому.
Робота в групах
Діти об’єднуються в групи і складають прислів’я про добро.
 - Ви впорались із завданням, а нас чекає наш потяг, який повезе нас до наступної зупинки. Поїхали!!!!
- Наступна зупинка на станції: «Якщо ти ввічливий»
Зараз ми побачимо які ми ввічливі. Можливо нам не вдасться вийти на цій станції. Пограємо у гру: «Ввічливий – неввічливий». Якщо те, що я скажу – ввічливе – плескаємо у долоні 2 разі, неввічливе – 1 раз. Домовились?
Привітатись під час зустрічі;
Штовхнути і не вибачитись;
Допомогти піднятись, тому хто впав;
Підняти якусь річ з підлоги, яка впала;
Зайти до класу і не привітатись;
Не поступитись місцем старшій людині;
Допомогти старенькій людині ;
Голосно розмовляти у лікарні.

 Гра «Добра справа»
У кожного з дітей картки з малюнками будь-яких предметів чи явищ навколишнього світу( наприклад: сонце, вода, вітер, земля, дерева, будинок, меблі, посуд, одяг, книги і т.д.) Кожен має розповісти про доброту того, що зображено на картці, не називаючи його. Діти повинні відгадати, про що розповідали їм їхні друзі ( наприклад: напуває, умиває (вода); дарує затишок (будинок) тощо.
 - Запитання (кожному вагону)
- Які слова ви скажете, коли будете виходити з гостей?
-  Як ви попросите бібліотекаря про допомогу?
-  Як ви будете звертатись до мами, тата, бабусі, дідуся вранці?

    - Увага! Увага! Зупинка за попередженням!   Надійшов сигнал від мешканців країни Добра! Щойно на нашу електронну адресу надійшло повідомлення:
«Любі діти! У нас біда! Владу у країні Добра захопила страшна цариця Ненависниця! Вона перетворила на каміння всі добрі слова, вчинки, пісні, вірші і музику! Наблизила до себе жадібність, заздрість, злість, грубість, пліткарство, жорстокість. Тепер у нас темно навіть вдень. Всі б’ються, ображають один одного. Допоможіть нам все повернути на свої місця! Щоб всі знову стали добрими, ввічливими, турботливими.»
Діти, що ж нам робити?
Давайте допоможемо, а для цього треба дібрати до цих слів слова, протилежні за значенням. Як вони ще називаються? (антоніми). Я впевнена, що ви зможете розчаклувати країну Добра.
Жадібність – щедрість
Заздрість – добродушність
Злість – доброта
Грубість – ніжність
Пліткарство – правдивість
Жорстокість – жалісливість
Ми прогнали царицю Ненависницю, новою царицею стане….(діти придумують імена)
В цій країні всі мешканці мають прізвища з коренем  –добр-. Давайте разом придумаємо їм прізвища( Добриніни, Добрикови,  Добрушини, Добренки, Добрики, Добрулькіни)
Мешканці країни Добра дуже вам вдячні за допомогу. Вони надіслали вам музичне вітання і запрошують вас відсвяткувати з ними цю радісну подію. Тож танцюють всі! 
Фізпауза
 - А тепер ми вирушаємо в гості до Мальвіни і Буратіно.
Давайте послухаємо, чому вони сваряться і допоможемо їм вийти з конфліктної ситуації. (діалог між Буратіно і Мальвіною)
Мальвіна:  Привіт, Буратіно!
Буратіно:   Привіт, Мальвіно!
Мальвіна:  Чому це ти такий сумний сьогодні? Може ти не виконав завдання?
Буратіно:  Та не дуже добре я його виконав.
Мальвіна:  Чому?
Буратіно:  (злісно викрикує) Тому, що не вмію себе стримувати!
Мальвіна:   А як ти гадаєш, чи приємно людям із тобою спілкуватись, коли ти  такий злий?
Буратіно:  Теж мені! Кому не подобається, нехай зі мною не розмовляє! Плакати не буду!
Мальвіна:   Буратіно, ти чому таким тоном розмовляєш?
Буратіно:  Як яким? Звичайним!
Мальвіна:   Зачекай, Буратіно, нехай тобі діти підкажуть, чи справді ти звичайним тоном розмовляєш. (Діти висловлюють свою думку). Я звернула увагу, що таким тоном ти розмовляєш не тільки з товаришами, а й Татом Карло.
Буратіно:  Не було такого! Не було, не було!!!!
Мальвіна:   Ну ось, знову ти за своє! А коли ти говорив татові Карло «Хочу морозиво! Хочу морозиво!» - хіба це не було сказано вередливим незадоволеним тоном?
Буратіно:  Можливо я інколи і говорю занадто голосно і вередливо. Зате я хороший товариш, всім допомагаю, люблю всіх насмішить. Тільки де-які жатрів не розуміють. Ось вчора, наприклад, іду і бачу – П’єро послизнувся і як гупне на землю! Я звичайно почав сміятись і запитав у нього: «Ну, як посадка пройшла?» Він образився і пішов від мене! Ну що я образливого йому сказав? Або ось іще одна історія: вчителька двійку йому за кляксу поставила, а я щоб розвеселити його заспівав «Клякса-вакса-гуталін в носі в тебе гарячий блин». Ви б бачили, що там було. Він так розсердився! Я ж розсмішить його хотів. Негарно він поступив. Правда, діти? (Роздуми дітей)
Мальвіна: Я думаю,що діти правильно тобі сказали: ти поступив погано. Завжди потрібно думати, чи не образиш ти людину своїми словами.
Буратіно:  А хіба я один так розмовляю? Я ж приклад із них і беру! Ось вони на мене нападають, пояснюють,що правильно, що ні!  А самі як розмовляють? Нехай розкажуть… Що позамовкали? Тому що багато хто з них дуже схожі на мене. Хіба не так? Є й такі(говорить пошепки), що говорять погані слова. Да-да, я сам чув. Із-за різних дрібниць називають один одного грубими словами, дражняться і навіть б’ються. А інколи сміються над невдачами товаришів. Друзі, давайте не будемо з’ясовувати хто краще себе поводить, а хто гірше, а просто всі станемо трішечки добрішими. Гарно я придумав, Мальвіно?
Мальвіна:  Це ти чудово придумав. Не дарма є таке прислів’я, що «Слово лікує, слово і ранить .» Запам’ятайте це назавжди!
 - Наступна зупинка: «Наш маленький театр». Пропонуємо до вашої уваги спектакль за віршем дитячого російського письменника Самуїла Яковича Маршака  «Вежливое слово»
• - У словничку кожної ввічливої людини завжди знайдуться слова ввічливості. З їхньою допомогою можна навіть сумній людині повернути гарний настрій.
Діти , а що означає слово «Доброго дня»? Як ви його розумієте?
 Творча робота « Посади сад ввічливості і доброти»
У цій казковій країні ростуть квіти з чарівними словами. Їх серединки прикріплені на дошці. А пелюстки поки що на ваших столах.  Перша квітка – слова привітання; друга – слова прощання; третя – слова подяки, або прохання.
Діти, а чому ці слова називають чарівними? 
Сьогодні, пригадавши слова ввічливості ми з вами посадили у країні Доброти квіти. Скажіть який настрій у вас після нашої подорожі?  Візміть фломастер і намалюйте свій портрет у квіточці, яка лежить на вашому столі. Давайте посадимо ваші квіткові портрети в саду ввічливості і доброти, щоб будь-яке спілкування з вами приносило людям добрий настрій.
А які добрі справи зробили ви упродовж цього тижня?
 Гра «Серце доброти»
Уявіть собі своє серце і скільки добра і любові воно може в собі помістить. Складіть обидві руки біля грудей, і розкрийте долоньки. На ваших долоньках добро і добрі почуття вашого серця. Поділіться своєю любов’ю і добротою з друзями, прикладіть долоньки один до одного.
 Учні розказують вірші про добро

V Підсумок уроку
 - Ви ще всі діти, і у майбутньому на вас чекає багато добрих справ. Ви обов’язково зробите нашу планету прекрасною. Але перш за все ви повинні вирости справжніми людьми. Що означає справжніми: добрими, ввічливими, трудолюбивими, чуйними, сміливими. Адже робити добро, творити добро – це прекрасно! І ваш життєвий шлях повинен проходити дорогою Добра.
(звучить пісня «Маленькая страна» , діти дарують гостям повітряні кульки з словами добра і ввічливості)


Тема: Василь Сухомлинський «Спляча книга».

Мета: удосконалювати навички виразного читання; збагачувати активний словниковий запас; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати любов до книги.
Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського, картки для роботи в парах, таблиці для читання, картки для роботи в групах, виставка книг В.О. Сухомлинського, записи на дошці. 
                                               Хід уроку
Перевірка домашнього завдання
Мовна розминка

1. Гра «Збільш речення»
Ми читаємо.
Ми читаємо на уроці.
Ми читаємо на уроці казку.
Ми читаємо на уроці цікаву казку.

2. Розчитування ( За таблицею)
Стовпчик 10 з голосними [а, о, і]
Доберіть слова,які починаються з цих комбінацій приголосних
(кватрира, кріт, тролейбус, фломастер, кмітливий, ґніт, двійка)

3. Гра «Знайди пару»
букви міцний
минув літери
яріли гаснути
далекі пройшов
могутній світлиця
небачені неблизькі
меркнути палітурка
обкладинка незвичайні

4. Загадка
Бачити – не бачить, чути – не чує.
Мовчки говорить, дуже мудрує.
Часом захоче – правди навчає
Часом жартує – всіх звеселяє. 
Люба розмова. Дай Боже, діти, 
З нею довіку жити-дружити.
Хто ж то такая в світі щаслива, 
Мудра, правдива і жартівлива? ( Книга )

5. Гра «Що це?»
Великі, малі, друковані, писані (літери) – тихо 
Рідна, милозвучна, барвінкова (рідна мова) – лагідно 
Цікава, захоплююча, науково-популярна (книга) – чітко 
Молодці, попрацювали на славу!
А чому ці книги тут?
Так, бо ми завітали в гості до В.О. Сухомлинського
6. Повідомлення про В.О. Сухомлинського
Повідомлення теми і мети уроку

Діти, чи маєте ви вдома власні книги? Які? Що ви робите з книгою, яку вже прочитали?




Опрацювання оповідання В.Сухомлинського «Спляча книга»
1.Робота над заголовком.
- Прочитайте назву оповідання. Як ви думаєте, про що розповідатиметься у цьому творі?
2. Читання твору вчителем
- Чому Спляча Книга пишеться з великої букви?
- Чи можна цей твір назвати казкою?
- Якою була книга спочатку?
- Чому вона стала «сплячою»?
3. Словникова робота
Яріли – яскраво світилися;
Меркнути – гаснути;
Розпечене залізо -  розігріте до червоно кольору;
Вогненне слово – знання;
Займеться вогник – наповниться знанням;
Палкі слова – теплі слова.
4. Повторне читання оповідання учнями (мовчки)
- Скільки разів зустрічається слово «книга»?
- Відшукайте у тексті слова, у яких звуків більше, ніж букв: країни, стояла, яріли, як, якої, якого, стояла, щотижня)
- Відшукайте слова, у яких букв більше, ніж звуків: могутнього, властивість, тільки, вогненне, людського, непереможною, навіть, дивіться, вогненна.
5. Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання
- Яку дивну властивість мала Книга? Прочитайте. Як ви розумієте вислів: «доторкнеться вогненне слово до серця?» Якою є людина, в якої у серці вогник?
- Як Господарі ставилися до своєї Книги? Доведіть словами тексту.
- Чого чекала Книга?
- Як вона почала змінюватися?
- Чому заснув у ній богатир?
-Як ви думаєте, що треба зробити, щоб пробудити могутнього богатиря і Книга знову стала Вогненною?

Гра « Відтвори речення»
Знайдіть і прочитайте речення за словосполученням:
мала дивну властивість –
стає могутньою – 
з обкладинки пилюку – 
любив показувати книги – 
не Вогненна, а Спляча –

6. Повторне читання (вголос)
7. Робота в парах
З’єднайте словосполучення:
країни                   небачені
звірі                      розпечене
книга                    далекі
палітурки            спляча
залізо                  красиві
8. Робота в групах
Продовжіть речення:
Зустріч з гарною книгою…
Забута книга…
Якщо книгу не читають, то…

Я свої прочитані книги  буду…





Підсумок уроку
Прочитайте і з’єднайте частини прислів’їв
Книга корисна,                                    як небо без зірок.
Життя без книжок                               та серцю люба.
Книга мала,                                         коли її читають.
Яке з прислів’їв виражає головну думку оповідання В.Сухомлинського?

Немає коментарів:

Дописати коментар

Огир Т. Ю., заступник директора з НВР Реалізуємо педагогіку гуманізму          Видатний педагог-гуманіст В.О.Сухомлинський був гли...